Het laatste nieuws

Pagina 1 van 30  >  >>

okt 23, 2017
Categorie: General
Ingezonden door: hoenderdaal

I.v.m. de goede samenwerking van onze Vereniging met Museum Nairac is een nieuw tabblad op deze site toegevoegd met daarop de nieuwste activiteiten van het museum.

Van 3 november 2017 tot 6 januari 2018:


mei 11, 2017
Categorie: General
Ingezonden door: hoenderdaal

Op 11 mei 2017 werd  in samenwerking met Plaatselijk Belang in Voorthuizen de "Voortse Waerderingh" uitgereikt aan notaris Mindert Pool n.a.v. de renovatie van het in 1937 gebouwde "Het Veluws Fotohuis".

dec 14, 2016
Categorie: General
Ingezonden door: hoenderdaal

De Pluim 2016 ging naar de familie Schreuder, Amersfoortsestraat 40d

 

(Oud) nieuws

jun 20, 2011

Gaan we de herbouw van het station nog beleven?


Uit de Barneveldse Krant 20-06-2011

Barneveld Een historische foto van het gesloopte station Barneveld.

Brieven

In 1903 kwam de spoorlijn Ede-Nijkerk gereed. De lijn telde toen maar liefst vier stations en een aantal haltes, waaronder Meulunteren, Dusschoten, Appel en Driedorp. De stations Nijkerk en Ede-Wageningen bestonden al eerder; ze dienden immers al als stopplaatsen aan de spoorlijnen Amersfoort-Zwolle en Utrecht-Arnhem.

In 1910 werd het inmiddels te kleine station in Barneveld, tevens hoofdzetel van de spoorwegmaatschappij De Veluwe, ingrijpend verbouwd. Er verrees een imposant pand met aparte wachtkamers, een goederendepot, kantoorruimten en een woning voor de stationschef.

 

Categorie: Algemeen
Ingezonden door: christiaan

Na de opheffing van het baanvak Barneveld/Voorthuizen-Nijkerk kreeg de lijn een aansluiting op de spoorlijn Amersfoort-Apeldoorn; de Kippenlijn was geboren. In 1973 hoopte men nog dat het Barneveldse stationsgebouw behouden kon blijven. De NS sloeg ook toen al heftig aan het bezuinigen. De gebouwen in Lunteren en Ede werden respectievelijk verhuurd aan een galeriehouder en de stichting Oud-Ede die er een museum in vestigde. In Barneveld lukte dat niet; het gebouw viel onder de slopershamer en we kregen er een ‘kraak-nog-smaakkiosk’ voor terug.

Alweer een aantal jaren geleden opperden twee studenten het plan om het fraaie station te herbouwen. In het archief van De Veluwe, ondergebracht bij het Barneveldse gemeentearchief, waren de originele bouwtekeningen nog aanwezig. Rond 2009/2010 vormde de oud-huisarts Jan Aalders een comité, later stichting, die de herbouw mogelijk zou moeten maken.

Er werd intensief overlegd en na relatief korte tijd bleek dat de herbouw rond was, inclusief de exploitatie van het pand. Wat particulier initiatief niet vermag; daar kan de overheid nog het bekende puntje aan zuigen. Er braken maanden van onderhandelen aan; met de gemeente, met spoorbeheerder ProRail, noem maar op.

En leek het dat deze droom, toegejuicht door vrijwel de hele Barneveldse bevolking, uit zou komen. Schitterend toch? Het station terug en het kostte de gemeenschap in principe geen cent.

Afgelopen week de kater: het gemeentebestuur kwam met aanvullende eisen: er moest een nieuw plan voor het hele gebied geschreven worden, naar aanleiding daarvan gooide de gemeenteraad ‘de kont tegen de krib’ en ProRail begon met een soort chantage-offensief, omdat ze andere plannen hadden om de haltes van de Valleilijn ‘op te leuken’.

Het begint erop te lijken dat het schitterende particulier initiatief met grote voortvarendheid om zeep wordt geholpen. Dat heb je ervan als je met een prachtig plan komt dat nu eens niet door de gemeente of door de spoorwegen zelf is bedacht. Ik krijg altijd sterk de indruk dat dergelijke bureaucratische lichamen daar erg slecht tegen kunnen. Laten we hopen dat alles nog op z’n pootjes terechtkomt.

 

 

 

 

 

 

 

Volgende pagina: Verenigingsblad 2008  Volgende pagina: Activiteiten